Ja, då har vi kommit hem!!

Jag köpte en en liten bukett till Tova och Peter när jag åkte hem från jobbet. Jag älskar ranukler, hoppas mina håller sig fina. Kunde låta bli dom var så otroligt stora & fina!!

Ja nu är vi hemma igen! Lite skönt måste jag säga, nu är allt som vanligt igen. Semester är ju hur underbart som hellst men det är skönt när vardagen blir sig lik igen!! Veckan har gått jättebra att jobba och Tova är som väntat glad över att få vara på dagis.

Förra helgen vart det mest att vi åkte runt och hälsade på och gav bort presenter, sånt är roligt!
På lördagen gjord Tova premiär på slalom skidor i Nolbybacken, hon var superduktig. Hon åkte framför Anna och sedan framför Peter i en sele. Jag är inponerad på henne, hon åkte som hon gjort det flera gånger förut. Nästa helg ska vi troligtvis åka till Hassela så då blir det mera åkning, även jag tänkte åka. Spännande! :)

Ikväll när jag kom hem hade Peter dammsugat och skrurat! Jag testade någon nytt på Peter idag! Peter är inte så himla duktig att se var som måste göras här hemma. Han ser inte att blommorna håller på att dö eller att det står 1000 skor i hallen så man nästan inte tar sig in eller att matbordet är superskitigt så jag tänkte att jag måste hitta på nåt! :) Så imorse innan jag åkte på jobbet tog jag små posit-lappar och klistrade fast på allt som måste göras. Bla en lapp på bordet "Torka", lapp på toan "Skura", lapp på tvätten " Vik och in i skåpen" Ja ni fattar!!! :) Måste säga att det vart positivt resultat han hade gjort att jag skrev men Peter var inte inte lika road över min nya ide!! Hihi!

När jag kommit hem hade han också gjort mat. K
yckling och egna strips som vi fått inspiration från Jessica. Potatisarna var det absolut godaste jag ätit!!! Till det åt vi vitlökssmör och sallad.

Nu ska jag gå och väcka Peter som har somnat med Tova!!
Vi ska kolla på tv och mysa! Älskar fredagskvällar!

Phuket FantaSea!!

Igar kvall var vi pa Phuket FantaSea.
Vi hade hort mycket och det och det kors reklam overallt som det sa vi tnakte att det dar maste vi kolla in!
Vid halv sex pa eftermiddagen vart vi hamtade av en taxi som korde oss dit efter han hamtat upp nagra andra ocksa.
Nar kom in vart det ett stort omrade med olika aktiviteter ocxh affarer och annat man kunde gora. Vi har kopt biljetter med Buffe sa vi letade upp den direkt. Kom kom fram till ett jatte fint superstort hur gjort av guls dar skulle vi ata.
Matsalen var uppdelad i olika salen, hur stort som hellst och jatte fint. Stora lampar och figurer och dekoration i taket. Hela stallet var lyxigt och maffigt!!
Men vart ocksa god olika thairatter och vanlig mat som kott och strips. Man vi var nojda gick vi ut och kollade mera. Da res Tova och pappa p[ en elefant, Tova superglad som mest hela tiden har nere!!
Vid kvart i Nio gick vi in i salen dar forestallningen skulle vara, aven den jattestor och pakostad. Fick tyvarr inte ta med kamran in. Showen holl pa i 1,5 tim och var haftig. Vart mycket thaigrejjer osm fingerdans och annat men aven elefant uppsisning. sakert 20 elefaneter i olika storlekar pa scenen. Tova vart nojd!!

Vid elva var vi tillbaka pa hotellet sa det vart sangen da ocksa! :)
Ar jatteglad for att vi akte dit aven om vi innan tankte att det kanskeinte skulle vara kul och for sent for Tova men henne kan man ha med pa vad som hellst!!

Vinst!!!

Alla hjartans dag!!

Svettig och "nykar"!!! :)

Vi hade den allra basta alla hjartansdag man kan ha!

Pa dagen var vi pa stranden som vanligt sen sovning och lunch! allt i sin ordning!! :)
Vid sex tiden hade vi gjort oss iordninhg for kvallen sa vi gick upp till mamma och pappa som skulle vara med Tova sa vi fick ga ut bara Peter och jag. Efter att vi lamnat Tova gick vi till ett massage stalle och tog helkroppsmassage bada tva. Det var super mysig man fick ligga tva och tva i sma bas av tyg, sa dar lag vi och blev masserade och kund ligga och smaprata!! Jattefint stalle var det och som var jatteduktiga!
Efter det gick vi bort till kata och restaurangen Two Chefs. Vi hade spanat in den resturangen tidigare for den ar sa fin och sag bra ut. Maten var hur god som hellst.  Jag at nat kott med mogelost sas och potatisgratang och peter at flask med tzatziki! Fore tog vi Toast skagen och innan det hann vi med en drink. Efter maten var vi jattematta, jag drack en Caffe latte och Peter en Irish!!
Vi avslutade kvallen med lite shopping borta i Karon. Jag ar sa sjuktless pa att forsaljare nu. dom sitter utan for sina stand och affarer och ropar och forsoker locka in folk. "shopping, shopping" Good price" looking, loocking" pa dalig engelska!!

Vid elva var vi hemma och da var vi super trotta sa det vart sangen direkt.
Det bli inga sena kvallar har varmen gor en helt slut!!

Tack for en underbar dag Peter!!!
Han och Tova ar och badar och far egen tid, det ar lyx det!! haha!!

Bilder!! :)

pa massagen! har sa dalig pa att komma ihag att ta bilder. Blir bara daliga!!

jag tog en Wine-cooler utanfor shoppingen!!!

och Peter en ol, saklart!! :)

regndag!!!

Imorse nar vi vaknade var det jattedimmigt och gratt!
Vi gick ner och at frukost som vanligt och nar vi kom tillbaka pa rummet borjade det att sporegna!
Mamma och pappa kom precis da forbi och halsade pa.
Sa idag har vi tagit gjort sant som man gor nar det inte ar stekande sol. Vi har varit pa Lotus, kollat pa tva utkiksplatser och varit pa Phuket Zoo.

Lite jobbigt med sanna dagar! Jag som har san solangest, ville ju bli brunare. Men ocksa lite skont att inte bara ligga pa strand och bada!

Vi hyrde en taxi hela dagen som skjussade oss dit vi ville ratt bra!
Lotus ar det kopcentra typ som OBS dar mest thailandare handlar. Men kul att se, vi at pa McDonalds dar!!!
Phuket Zoo var en riktig besikelse sa himla akligt och vilket djurplageri, elefanter som var fastkedjade och apor i jattesma burar. Tova var ialla fall supernojd och tyckte det var haftigt sa det ar val det som raknas. Vi kollade pa en ap-show dar som har helt vardelos men Tova var jatteimponerad!!! Har hon nojd sa ar jag det!! :)
Utkiksplatserna var fint synd bara att det sporegnade nar vi var pa det forsta. Snacka om regn, regndroppar stor som hinkar. Sprang en liten bit tillbaka till bilen och det kandes som jag kom ut fran en langdusch!!

Nu ska vi snart ga ut och ata! Ska pa ett nytt stalle som heter Sunset!
Blir faktiskt mycket thaimat nu det vart det ju inte forra gangen vi var har!

Kramkram!
Langtar inte hem nar jag hor om kylan och all sno!!

Bilder fran dagen!!!

pa forsta utkiksplaten som det bara regnade pa och var didist sa vi inte sag nat!!!

Ap-show!! show och show vet inte det!?!?

Stackars elefanter!!

Andra utkiksplatsen, da hade solen hittat fram!!

Tovas nya favoriter, elefanter!!!

sota!!!

Alskar Converse-skor!! :) Synd bara pa mina stubbar till ben. man svaller ratt bra har nere! :)

Skona dagar!!

Bad-busarna!!!

Nu har vi haft tre harliga strand dagar!

Pa tisdagen gick vi ner vid halv elva och lekte och badade pa stranden, vid halv ett gick vi upp till varat lunchstalle och at. Efter det gick mamma och pappa och la Tova pa varat hotellrum. Sa Peter och Jag gick ner till stranden sjalva. Mysigt att vara bara vi!!! Vid tre gick vi upp igen och da hade dom gatt ner till poolen och badat sa vi var dar till runt fem. da vart det duschning och mys till runt sju som vanligt da det var dags att ga ut och ata. Vi gick pa ett svenskagd stalle som heter Karlsson. At en oxfilepasta som jag fick jatteont i magen av. Bra rest men at val inte sa sugen att ga dit igen!!

Igar vart vi ocksa pa stranden pa formiddagen!
Sedan vart det min tur att ga och sova med Tova sa hon och jag gick upp och la oss. Sedan vart det barnpoolen igen!
Pa kvallen at vi pa varat hotell. Brasiliansk Buffe helt ok, men inget mera!! Efter det vart det shopping for oss. Handlar mest till alla andra, svart att hitta nat jag vill ha. Men jag har kopt nagra klanningar ialla fall.

Idag gick vi ner till stranden vid elva!
Nastan precis nar vi kommit ner efter lite bad ville Tova sova sa hon. Sa peter och hon gick upp sa jag fick ligga kvar. Pa efter middagen har vi varit in till Patong och gatt pa ett stort kopcentra som heter Jungceylon. vart lite ialla fall. Solbrillot och ett par supersota sandaler i rosa saklart!!! :)
Nu ikvall blir det bara lugnt, ska ga och kolla lite sedan gar vi upp pa hotellrummet.

Kramar fran oss!!
Sitter en liten otalig froken har bredvid nu sa jag ska skynda mej!!

Bilder!!

Peter pa stranden!!

Vattenskoter!!! Tova var overlycklig!! :)

Mamma och jag pa buffen!!

Tova traffade en liten tjej, dom stod och kollade nar dom uppstadde!!

Mys pa balkongen igar nar Tova somnat!!

Pete leker i poolen! :)

Ao nang.

Tova Peter och Caroline pa deras poolomrade.

Vi har faft tre underbara dagar hos carro i Aonang.
dag 2 var vi till en strand som heter Pra nang och en som heter Rail Lay beach. Vi akte Long Tail bat ut dit.
Vi badade och hade det allman supermysigt.
Pa kvallen var vi hem till caroline ocg Peter och kollade hur dom bodde, roligt att se. Dom bodde jattefint ett litet radhuromrade. Senare var vi ut och at pa ett stalle som hette Blue mango, gott som alltid.
Reasn tillbaka hem hit akte vi bat, mycket battre an bil. Forst fick vi aka longtail bat ut yill en storre bat som inte kunde aka in till land som det var sany lagvatten. Sa vi fick byta bat ute pa havet lite laskigt tycker jag som ar lite radd for vatten men det gick jattebra. Tova ar fortfarande lika duktigt hon hanger med pa allt och klagar inte.

Idag ska i bara ner till stranden har pa karon. Blir nagra lugna dagarn nu nar det varit sa mycket ett par dagar, SKONT!!!

Hoppas allt ar bra med er hemma. Borjar sakna er lite nu! ;)

Pa long tail baten!

Pa baten!

Haftigt!!

Ater mat pa stranden som vi kopte pa matbaten som syns i bakrunden!

Grotttampel fullt med snoppar!!!

Utanfor hos Carro och Peter

Krabi \ Ao Nang

Varldens sotaste glass-moppe!!

Nu har vi akt till krabi och ett stalle som heter Ao Nang.
Men vilken resa vi hade innan vi kom hit. Bussen skulle hamta oss kl 8 och det gjorde han vilken var bra men sedan vart det varre. Det kom en kvinnig chaufor som pratade i telefon hela tiden och var jatteelak. Hon stannade flera ganger och gick ut. Vi akte till Patong och hamtde upp 3 galna australianer som gapade och skrattade hela tiden. Innan vi kom dit hade hon backat in i ett trad. Efter ca 20 minuter stannade vi igen och vi fick byta buss. Efter ett stopp pa kankse 15 minuter fortsatte vi men med en manlig chaufor som korde nat sa otroligt ryckligt. Forst vart Tova aksjuk och kraktes sedan var det min tur. Inte sa kul att sitta i en varm buss och krakas i en pase men vad gor man??
Men nu ar vi framma i Ao Nang.

Vi bor pa ett jattefint hotell med pool.
Marie min faster och hennes man Kenneth bor ocksa pa det hotellet. Ikvall har vi varit in i Karbi stad och atit och varit pa en liten markanad. Carro min kusin som bor har nere och hennes kille Peter var ocksa med. Roligt att traffa dom.
Imorgon ska vi ta en Long Tail bat ut till Railay Beach och bada. Mysigt att komma till en rikigt fin strand.

Det far bli alltfor ikvall.
Kram Petra

Blir kanske inte varldens kulast inlagg men jag orkar inge mera!! :)

Bilder!

Peter och Tova i bussen!!

Pappa Marie och Kenneth pa lunhen idag nar vi kom.

baksidan pa varat hotell, vi badade en svang pa eftermiddagen.

pa bussen pa vag in till Krabi stad.

Kenneth pa middagen. Vart inga andra bra kort!

Peng Anders Pex kompis som hade skickat med kort och en flagga som vi var till honom med.

Strand dag!!

Tova och morfar skisar i solen!! :)

Igar hade vi en stranddag.
VI kom ner lite sent sa vi fick inga solstolar sa vi fick ligga nere vid vattnet. Vi vart inte sa lange da vi inte hade nan skygga. Vid halv ett gick vi utt till hotellet och at lunch pa en rast har bredvid. Efter det gick vi upp pa rummet och tankte att Tova skulle fa sova lite, men vi somnade alla tre och sov till 17.15 sa det vart inge mera strand for oss sen.
Vid 18 gik vi ut, da var det barndicso har, sa vi gick dit med Tova men hon ville inte vara med sa vi stod bara och kollade.
Efter det gick vi upp till mamma och pappas hotell och kollade hur dom bodde, riktigt fint!
Vi at pa Bellmans varan favvo restaurang, sedan vart det lite shopping peter kopte ett par shorts och tva trojor.

Idag ska vi ocksa till stranden och forsoka bettra pa brannan, det gar trogt!!!
Det ar lite disigt har idag sa vi far se hur det gar!

ha det bra hemma!
Kram "madame"-Petra

Lite bilder

Karon!

Peter och pappa pa deras terass!

Deras pool! Alldeles utanfor terassen.

Tova pa salong och far naglarna malade. Hon ser inte alls road ut men hon tyckte det var kul!

Hejda Farmor och Farfar!!

Igar kvall vinkade vi av bettan ock Ake som skulle aka hem efter sina 3 veckor har nere.
Vid 19.20 kom deras buss sa vi kramades lite sedan gick dom pa bussen.

Tack for allt har nere! Vi har haft sa mystigt med er!!

Efter att vi vinkat och nastan grinat ett skvatt gick vi till Kata och kollade pa en elefant som star efter vagen som man far mata. Sedan gick vi hem och kollade pa tv sedan somnade vi!! Ganska skont att ha en san slapp kvall.

Tova och Peter, peter ser lite farlig ut! :)

Hejda!!

Lite uppdatering! :)

Ake, Battan och pappa pa varat hotell, barnpoolen!

Kan borja med att saga att vi har det hur harligt som helst.
Nu kanner man sig som hemma, det tar ett par dagar att komma in in allt varmen allt folk och sa!!
TOva ar hur duktig som helst har nere hon klagar ingeting pa varmen. HOn ar ocksa jatteduktig pa att dricka vatten och att ata men ata har ju inte varit hennes svaga sina nansin!! :)
HOn ar helt galen i vattnet ocksa, hon har sina flytringar och ar ute pa det djupa utan problem. Alla thailandare ar pa henne hela tiden, verkligen alla,  och ska klappa och vinka. hon blir lite less men sager inget. Vi har lart henna att saga "No" om hon inte vill.

Pa dagarna ar vi mest pa varat hotell och badar, det finns en super bra barnpool.
Pa kvallarna blir det ute ensvang pa rest och sedan in. men Tova ar sa snall pa kvallarna sa det brukar bli lite sent. Sedan myser vi alltid pa balkongen sen hon somnat. Sangarna ar sa skon har sa vi sover lange till 8 ungefar aven Tova, Skont!! :)

Ska snart g[ nu Tova och Peter har gatt upp pa rummet vi har precis varit och atit frukost.
Ska snart ner till poolen.
Ha det sa bra hemma.
Kramar fran oss!!

Har kommer lite bilder

Tova och jag pa Ricos i Kata.

Big Budda!!

Tova och Peter har varit framme hos munken och fatt ett "lycka till"-armband

Bettan och jag koper bananpannkakor pa gatan!

Pappa och mamma pa ena poolbaren pa hotellet.

"Biff"-Ake och Bettan !! :)